A cloud gaming, vagyis a felhőalapú játékszolgáltatás az elmúlt években tűnt fel, és sokan a jövő egyik legjelentősebb "platformjaként" tartják számon, hiszen alapkoncepciója az, hogy mindössze egy kellően erős internetkapcsolat és egy cloud gaming szolgáltatás előfizetése szükséges ahhoz, hogy akár a legújabb, hardverizzaszó címekkel is minőségi színvonalon játsszunk, a játékhoz szükséges vas hiányában is.
Ezeknek a szolgáltatásoknak a lényege, hogy az előfizetéssel hozzáférhetünk az adott szolgáltató játékkínálatához, ezek hol az előfizetés mellé járnak, hol pedig külön megvásárolandóak, a játékok futtatásához pedig nincs szükségünk a legmodernebb gamer PC-kre, hiszen az azokat futtató hardver a szolgáltatónál található, a saját eszközünk csak szimpla képernyőként és kontrollerként funkcionál.
Az elmúlt években több ilyen szolgáltatás is felbukkant, széles népszerűségre azonban még nem tettek szert. Ez valószínűleg annak tudható be, hogy a felhőalapú játék stabilitásához szükséges erős internetkapcsolat nem annyira gyakori még, mint azt a szolgáltatók szeretnék, sokaknak pedig még mindig egyszerűbb egy konzol és az ahhoz tartozó játékok megvásárlása. Azért néhány opció már megjelent hazánkban is, úgyhogy vegyük végig, mik azok és mit ajánlanak a pénzünkért cserébe:
Microsoft Game Pass Ultimate
Az eredetileg Xcloud névre hallgató szolgáltatás nem olyan rég teljesen beépült az Xbox Game Pass Ultimate szolgáltatásába, így a havi 4190 forintos előfizetéssel már nem csak Xbox masinánkon élvezhetjük az elég terjedelmes játékkatalógus kínálatát, hanem androidon, IOS-en és PC-n is lehetőségünk nyílik cloud gamingre, igaz utóbbi csak béta verzióként fut egyelőre. A Game Pass Ultimate egy elég komplett szolgáltatás, kínálatában több mint 100 cím érhető el, köztük indie és AAA kategóriás játékok is szép számmal. A lista folyamatosan bővül új címekkel, ezzel egyetemben viszont tűnnek is el játékok a szolgáltatásból, így érdemes odafigyelnünk arra, hogy kedvenceink meddig elérhetőek. A "lejáró" játékokról természetesen értesít minket a rendszer. A Microsoft címei egyébként már a megjelenés napján bekerülnek a Game Passba, így ha kedveljük például a Gears of War, a Forza és a Halo sorozatok címeit, akkor plusz egy strigula a Game Pass Ultimate mellett.
Google Stadia
A Google pár évvel ezelőtt indította el a Stadia játékszolgáltatást, melynek jelenleg két verziója érhető el, az ingyenes és a Pro névre hallgató fizetős variáns. És hogy mi a különbség a kettő között? A Stadia lényegében úgy működik, mintha egy konzolt vásárolnánk, csak épp a hardver nélkül. Az ingyenes regisztrációt követően megvásárolhatjuk a játékokat, melyeket csak a Stadia szolgáltatáson belül játszhatunk, a lejátszó hardver azonban telefontól kezdve a Chromecast Ultrával felszerelt tévéig bármi lehet, kontrollerként használhatjuk a Stadia sajátját, ami azonban hazánkban nincs forgalomban, ezért csak külföldről szerezhetjük be, vagy bármilyen egyéb kontrollert, ami azért nem rossz. Az alapverzió a Full HD felbontásig támogatja a játékot és itt bukik ki az első nagyobb előnye a fizetős, Pro változatnak.
Abban ugyanis már 4K 60 fps-ig, HDR és 5.1-es hangzással játszhatunk, persze csak akkor, ha az internetkapcsolatunk is bírja a gyűrődést. Emellett a Pro csomag részeként hozzáférést kapunk egy listányi ingyenesen játszható címhez. Ezek között főleg kisebb játékok szerepelnek, illetve néhány felsőbb kategóriás cím, ezek azonban nem épp a legfrissebbek (ilyen például a Hitman, a Darksiders 2 és a Saints Row IV). Mindez havi 2990 forintért, egy ingyenes első hónappal. Összességében a Stadia nem egy rossz koncepció, de ahhoz képest, hogy mióta van piacon, még mindig elég szegényes kínálatot nyújt a versenytársakhoz képest.
GeForce Now
Akárcsak a Stadia esetében, a videokártyáiról elhíresült Nvidia felhőszolgáltatásából is van ingyenes és fizetős változat, utóbbit havi 5,50 euróért vesztegetik. Az ingyenes verzióval Full HD felbontás mellett, 60-as másodpercenkénti képkocka sebességgel játszhatunk, van azonban egy elég csúnya megkötése is a szolgáltatásnak. A játékidő ugyanis idő limithez van kötve, ingyenes felhasználóként mindössze egy órát játszhatunk, ezt követően ledob minket a szerver és a régi idők játéktermeit megidézve, ismét sorba kell állnunk, hogy visszatérjünk. Ez a korlátozás valamivel megengedőbb a fizetős verzióban, ott már 6 óra játékra kapunk lehetőséget egyhuzamban, ezt követően pedig a sorban álláskor automatikusan előre sorol minket a rendszer a fizetős felhasználók közé. Emellett a fizetős verzió előnye még az RTX grafikai beállítás használata is, aminek köszönhetően a játékokban megjelenő fények sokkal pofásabbá válnak. Ingyen játékokat nem nyújt a szolgáltatás, cserébe a megvásárolható címek tárháza igen széles, mivel a legnagyobb digitális játéküzletek kínálatából merít. Érdemes továbbá azt is tudni, hogy a GeForce Now-ot futtató hardverek limitálva vannak, ezért előfizetés előtt érdemes tájékozódni a szolgáltatás oldalán arról, hogy a használni kívánt szerkentyűnk ott szerepel-e a listában.
Na de, akkor most melyik a legjobb választás?
Nehéz lenne valódi győztest hirdetni, hiszen mindegyik szolgáltatásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai, amiket mindenkinek magának kell mérlegelnie. A Stadia mellett szól a platformok sokszínűsége, a Game Pass Ultimate fő erénye a mennyiségi játék, amit a pénzünkért ingyenesen elérhetünk, a GeForce Now pedig az RTX-szel és a megvásárolható játékok széles kínálatával villoghat.
Egyelőre túlzás lenne azt állítani, hogy a cloud gamingben felsejlik a játékszolgáltatások jövője, de ki tudja, hátha meglepnek minket! Mi már csak azért is reméljük, hogy idővel több teret nyernek a felhőszolgáltatások, mert érdekes lenne látni, hogy milyen "versenyzőkkel" bővülhet még ez a piac. Fejlődésre bőven van tér, a több piaci résztvevő pedig azt jelentené, hogy nagyobb a verseny a játékosok elnyerésére, amivel mi járunk a legjobban, úgyhogy tessék csak megküzdeni a gamerekért, kedves vállalatok!
Fotók: Shutterstock